Kapitel 5: Natura 2000 - et bud på en løsning
Arbejdsspørgsmål
- Under læsning udarbejder I en ordliste, hvor I skriver centrale begreber for kapitlet samt ord og begreber, som I ikke forstår. Tag listen med til klassen. På klassen laver I en fælles ordliste, hvor I forklarer de enkelte begreber for hinanden, indtil alle har forstået dem grundigt.
- Undersøg de to cases og find ud af, hvordan de to områder beskyttes:
- Hvem beskytter områderne og hvordan?
- Hvor får de penge fra til arbejdet med at beskytte områderne?
- Hvilke trusler er der mod biodiversiteten i de to områder?
- Brug casene til at forklare forholdet mellem stat / marked / civilsamfund i forhold til beskyttelse af disse to områder.
- Tegn en figur eller et diagram, der kan hjælpe med at forklare samspillet.
Diskussionsspørgsmål
- Hvem har gavn af, at et område bliver udpeget som Natura 2000 område?
- Hvilke fordele og ulemper kan I se ved, at et område bliver udpeget som Natura 2000 område?
Undersøg
Læs artiklen A pristine habitat in Romania saved from destruction by harmful small hydropower plants og diskutér herudfra, hvordan Natura 2000-netværket kan bruges til at hjælpe lokale med at beskytte biodiversiteten.