Når naturen er under pres / Samfundsfag / Kapitel 2
Kapitel 2: Sundhedstjek af biodiversitet og økosystemer i EU
Arbejdsspørgsmål
Læs siderne 14-16 og lav på baggrund af læsningen et mindmap med alle de faktorer, der påvirker biodiversiteten. Når I har gjort det må I gerne gå ud over teksten, hvis I kan. Prøv for eksempel at svare på følgende spørgsmål:
Hvad ved I ellers om emnet? Hvilke andre faktorer forestiller I jer kan påvirke biodiversiteten?
Hvordan hænger for eksempel landbruget i Danmark og resten af Europa sammen med generel tilbagegang i biodiversiteten?
Hvorfor udgør især den animalske produktion en trussel mod biodiversiteten?
Diskussionsspørgsmål
Hvilke tiltag kan I forestille jer på nationalt eller på EU-plan, der kan mindske forringelsen af biodiversiteten?
Har vi pligt til at gøre noget for at bevare og forbedre biodiversiteten? Og hvor langt bør vi gå for det?
Undersøg
Undersøg de danske partiers holdning til bevarelse og forbedring af biodiversitet, og gennemfør de følgende tre faser i et rollespil:
Første fase - Introduktion. Her tilegner I jer den nødvendige viden om partiernes politik på naturområdet. Fordel partierne mellem jer og undersøg deres partiprogrammer eller udtalelser, de er kommet med i medierne. Hvad mener de er vigtigt i forhold til emnet ’natur’ og ‘biodiversitet’? Hvem er partiets ordfører på området, og hvad har vedkommende sagt om bevarelse og forbedring af biodiversitet? Hvordan forholder partiet sig i politiske sager om natur og bevarelse af biodiversitet?
Anden fase - Simulering. I indtræder nu i rollerne som medlemmer af de valgte partier. I prøver jeres viden af ved at diskutere med de andre “partikandidater” i klassen. I kan blandt andet diskutere spørgsmålene:
Hvordan skal Danmark forholde sig til, at der er massiv tilbagegang i biologisk diversitet?
Hvis vi skal opprioritere biodiversitetområdet økonomisk, på hvilke andre områder skal vi så skære i støtten?
Hvilke tiltag skal vi tage i Danmark for at forbedre biodiversiteten?
Tredje fase - Refleksion og perspektivering: I sidste fase skal I reflektere over, hvordan øvelsen gik. Formåede I at repræsentere partiernes synspunkter? Hvis ikke, hvorfor var det så svært? Hvad tænker I om emnet, nu da I har diskuteret det politisk? Hvordan tror I, at vi skal forbedre biodiversiteten i Danmark og i EU?