Kapitel 2: Sundhedstjek af biodiversitet og økosystemer i EU
Arbejdsspørgsmål
Under læsning udarbejder I en ordliste, hvor I skriver centrale begreber for kapitlet samt ord og begreber, som I ikke forstår. Tag listen med til klassen. På klassen laver I en fælles ordliste, hvor I forklarer de enkelte begreber for hinanden, indtil alle har forstået dem grundigt.
Undersøg cirkeldiagrammerne i Figur 2.1. og Figur 2.2. Hvordan er bevaringsstatus overordnet set i Danmark sammenlignet med EU generelt?
Ranger de fire lagkagediagrammer i Figur 2.2. efter, på hvilket område bevaringsstatus er mest --> mindst gunstigt.
Omform Tabel 2.1. til en valgfri graf eller diagram. Grafen / diagrammet skal rangordne arterne i Tabel 2.1 fra dem der har de dårligste betingelser lige nu til dem der har de bedste. På baggrund af jeres grafer eller diagrammer skal I vurdere, hvorfor hierarkiet ser således ud.
Diskuter og kom med bud på, hvad vurderingerne rød/gul/grøn konkret kan betyde i de forskellige tilfælde (Figur 2.1. og 2.2. samt Tabel 2.1.). Hvorfor vurderer I for eksempel, at bevaringsstatus for skov generelt i Danmark er så ugunstig?
Lav på baggrund af læsningen (side 14-16) et mindmap med alle de faktorer, der påvirker biodiversiteten. Når I har gjort det må I gerne gå ud over teksten, hvis I kan. Prøv for eksempel at svare på følgende spørgsmål:
Hvad ved I ellers om emnet? Hvilke andre faktorer forestiller I jer kan påvirke biodiversiteten?
Hvordan hænger for eksempel landbruget i Danmark og resten af Europa sammen med generel tilbagegang i biodiversiteten?
Hvorfor udgør især den animalske produktion en trussel mod biodiversiteten?
Diskussionsspørgsmål
Hvilke tiltag kan I forestille jer på nationalt eller på EU-plan, der kan mindske forringelsen af biodiversiteten?
Har vi pligt til at gøre noget for at bevare og forbedre biodiversiteten? Og hvor langt bør vi gå for det?
Undersøg
Undersøg biodiversiteten, der hvor I bor. Brug app'en Det Store Naturtjek og hjælp Danmarks Naturfredningsforening med at undersøge og kortlægge biodiversiteten i hele Danmark ved at starte med jeres egen skole og lokalsamfund. Læs mere på hjemmesiden: http://www.biodiversitet.nu