Kapitel 1: Hvorfor er biodiversitet vigtigt?

Idé til læreren

Som en appetitvækker til emnet kan du bede eleverne om at starte med en af de følgende øvelser. Enten kan de tage billeder af objekter, genstande, steder eller lignende fra deres hverdag, hvorefter de kan læse kapitlet og reflektere over, hvor meget fra deres hverdag, der direkte eller indirekte kommer fra naturen, og hvordan de derfor er dybt afhængige af  biodiversiteten. 

Alternativt kan du lade dem lytte til podcasten Biodiversitet og masseuddøen fra Science Stories (49 minutter), der på en pædagogisk og lettilgængelig måde behandler emner som 'biodiversitet', 'økosystemer' og 'masseuddøen' og hvorfor biodiversitet ikke bare er vigtigt men livsnødvendigt for både mennesker og samfund.  

Eleverne kan også sidde i par af to og fortælle hinanden om en oplevelse de har haft i naturen som børn eller for nyligt. Målet er at få dem til at reflektere over, hvilke minder de har af naturoplevelser og hvilke sanseoplevelser de har haft. Naturen virker for mange unge lidt ligegyldig, men de fleste har haft gode oplevelser i naturen som børn. 

Arbejdsspørgsmål

  • Under læsning udarbejder I en ordliste, hvor I skriver centrale begreber for kapitlet samt ord og begreber, som I ikke forstår. Tag listen med til klassen. På klassen laver I en fælles ordliste, hvor I forklarer de enkelte begreber for hinanden, indtil alle har forstået dem grundigt.
  • Kom med fem konkrete eksempler på, hvorfor biodiversitet er vigtigt for os mennesker i vores hverdag? I kan finde eksempler i teksten, men I kan også overveje andre eksempler fra jeres hverdag.
  • Forklar med jeres egne ord, hvad biodiversitet er, og hvilken rolle biodiversiteten spiller i naturen.
  • Forklar med jeres egne ord, hvorfor genetisk variation er vigtig for en mangfoldig biodiversitet? 

Diskussionsspørgsmål

  • Stil jer op på en række i klassen, alt efter hvor spændende / kedeligt I synes det er. (For eksempel: Helt ovre ved vinduet: Ultraspændende, helt ovre ved døren: Megakedeligt.) De to ender af rækken skal så mødes og forklare deres holdning for hinanden. Sådan at den der står længst imod døren, går over til den der står længst imod vinduet. Den næstsidste mod døren mødes med den næstsidste mod vinduet osv. 
  • Diskuter bagefter, hvorfor I opfatter emnet som I gør. Hvorfor tror I, at nogle mennesker synes det er spændende? Hvorfor tror I, at andre synes, det er kedeligt? Hvad tror I, at der skal til, for at for eksempel unge mennsker bliver mere interesserede i et emne som biodiversitet, der er så vigtig for vores overlevelse på Jorden.

Undersøg

  • Tag nogle billeder af din hverdag både på skolen og derhjemme, identificer alt, hvad der er i billedet, som kommer fra planter eller dyr og således enten direkte eller indirekte er afhængigt af naturen og biodiversiteten. Diskuter jeres fund på klassen.

  • Hør denne podcast Biodiversitet og masseuddøen fra Science Stories (49 minutter) og undersøg, hvorfor Professor Carsten Rahbek mener, at 'biodiversitet' og 'økosystemer' er livsnødvendige for os mennesker og for vores velfærd og samfund.

  • genetisk variation
    Genetisk variation opstår, når der er mange forskellige individer indenfor samme art, der formerer sig på kryds og tværs og alle giver forskellige gener videre. Denne variation er vigtig for at de enkelte bestande af dyr og planter er sunde og hele tiden kan tilpasse sig. Det er derfor vigtigt, at vi ikke kun beskytter de truede arter, men også at vi sørger for, at der er mange individer inden for de enkelte arter. 

     

  • Lav en figur, der illustrerer, hvordan genetisk variation både skaber forskelligartede og sunde individer og sørger for, at alle arter hele tiden fornyer sig og tilpasser sig. Hvis I gør det helt simpelt kan I tegne "et familietræ" for en fiskeart og med farver markere, at nogle gener bliver givet videre fra hannen og andre fra hunnen. 
  • Undersøg biodiversiteten systematisk:

    • I skal i grupper af 2-3 elever opmåle en kvadratmeter på jorden to forskellige steder, hvor I forestiller jer, at biodiversiteten er forskellig. Derefter skal I observere, hvor mange forskellige planter, svampe og dyr, I kan finde. Herudfra skal I vurdere, hvor biodiversiteten er størst og reflektere over hvorfor.
    • Tæl for eksempel så mange forskellige blade som muligt indenfor en m2. Selv 'bare' græsarealer er okay, se blot godt efter, hvor mange forskellige arter, der er til stede.
    • Skriv ned hvilke arter I kender.
    • Tag dem med tilbage til klassen og se, hvilke steder, der er blevet observeret henholdsvis størst og mindst biodiversitet. 
    • Vurder med udgangspunkt i viden fra kapitlet, hvorfor nogle steder havde stor biodiversitet og andre steder ikke. 
    • Kig på de arter, I fandt de forskellige steder. Ved I, hvad de kan anvendes til?