CO2-udledningen skal ganges med næsten tre, måske mere
Fly påvirker klimaet med andet end CO2. Nogle af udledningerne fra fly nedkøler, mens andre opvarmer. Førstnævnte effekt er mindre end sidstnævnte, så alt i alt forstærkes den globale opvarmning. Udledningernes specifikke bidrag afhænger af antagelser i beregningerne.
En nøglevariabel er tidshorisonten. De fleste af udledningsstofferne fører umiddelbart til en kraftigere klimaeffekt end CO2, men de opholder sig kortere tid i atmosfæren.
Nedenstående figur bliver ofte brugt, når det handler om luftfartens ekstra klimaeffekt. Ifølge den er det bedste bud på den ekstra klimaeffekt 2,8, når dannelse af cirrusskyer medregnes. Uden effekten fra cirrusskyer er bedstebuddet 1,9.
Kun en mindre del af luftfarten er underlagt CO2-kvotesystemet Om hvilken del af klimapåvirkningen fra fly, der er underlagt handelssystemet med CO2-kvoter |
|
Klimareguleringen har minimal effekt på udledningen af klimagasser Om hvor lille en del af billetprisen, der går til at opkøbe CO2-kvoter |
|
Luftfart har stor betydning for den samlede belastning af klimaet Om at luftfart står for cirka en tredjedel af transportsektorens samlede klimabelastning |