Gruppen arbejder for en trafikpolitik, der sætter trafiksikkerhed og miljø i højsædet. Kort fortalt har vi megen sympati for en prioriteringsliste, som bystyret i Nottingham har udformet. Prioriteringslisten blev udarbejdet af politikerne som alternativ til trafikteknikernes sædvanlige løsningsmodeller, der krævede flere og bredere veje samt masser af parkeringspladser.
Listen ser sådan ud:
(Rækkefølgen angiver vigtigheden)
- Minimum af trafikulykker
- Bedst muligt miljø
- Fodgængere og cyklister
- Passagerer i den kollektive trafik
- Handicappede bilister
- Nødvendig varedistribution
- Brug af personbiler i erhvervssammenhæng
- Butikskunder i bil og anden bilbrug uden for myldretiden
- Myldretidsbilister, som ikke har rimelig kollektiv trafikmulighed
Ved alle trafikale tiltag kan man bruge denne liste som en “lakmusprøve”. Vi forsøger gennem udsendelse af rapporter, pressemeddelelser og deltagelse i møder og konferencer at påvirke trafikpolitikken i denne retning.
Der er brug for alle gode kræfter, idet de lobbyinteresser der ønsker en anden udvikling er meget indflydelsesrige og kapitalstærke.
Se også noah.dk/trafikbogen
- Notat af 24 juni 2012 fra NOAH-Trafik til Trængselskommissionen . Indeholder basisoplysninger om arealforbrug og kapacitet for forskellige transportmidler, personer pr. bil, parkeringspolitik m.m.
- Kritik fra NOAH-Trafik af trængselsrapport fra COWI, (bestilt af Transportministeriet), der ikke analyserer buspassagerernes tidstab på grund af trængsel. Busser medregnes under lastbiler.
- Notat fra NOAH-Trafik om udviklingen i bil- og brændstofbeskatningen gennem de seneste ca. 20 år. Beskatningen er reduceret kraftigt i det tidsrum. Sendt til Trængselskommissionen.