Hvordan hænger klima og miljø sammen med racisme?

At finde en sammenhæng mellem klima/miljø og racisme kan til tider føles som noget af en rejse. Klimaforandringerne rammer skævt, og landene i det Globale Syd, som er dem der bidrager mindst til at vi står i en klimakrise, er også de lande hvor klimaforandringerne rammer hårdest. Forbrugerkulturen som vi har i vesten, og som er blevet et statussymbol i hele verden, ødelægger kloden og livet for mange mennesker rundt omkring i verden. Denne kultur er en kulminationen på en såkaldt civilisering, der voksede i takt med at den Vestlige verden erobrede “resten” og tiltvang sig retten til naturen, ressourcerne og andre menneskers liv. Historisk set har racisme og udnyttelse af ressourcer således fulgt hinanden.

Klima og miljø sammenhæng med racisme

Koloniseringstiden

Både racisme og miljø- og klimakrisen har rødder tilbage til koloniseringstiden. Europæerne havde et etnocentrisk udgangspunkt, da de ankom til Amerika i slutningen af 1400 tallet. Eksempelvis blev jorden anset som frit tilgængeligt, fordi den ikke var købt eller handlet efter kolonisternes egen anerkendte valuta. Kolonisterne anerkendte ikke de allerede eksisterende strukturer, i forhold til ejerskab og rettighed over jorden. Dette medførte at kolonisterne anså landet, vandet, jorden, samt de naturlige ressourcer som deres, og som noget de havde krav på at udvinde. Rettigheder og ejerskab blev således set ud fra et europæisk etnocentrisk synspunkt.

Med kolonisternes nyerhvervede land, medførte en ekstrem udnyttelse af jorden, samt undertrykkelse af de indfødtes viden og kultur. Med koloniseringen kom ideen, om at alt på jorden var til for at kunne udvindes og udnyttes. Der var intet, såsom land, vand, luft, dyr osv., som var helligt eller uvurderligt, alt blev således til en handelsvare som kunne købes eller sælges. Vestens udnyttelse af jordens ressourcer hænger således historisk sammen med udnyttelsen af andre etniciteter. Kolonisternes logik var at de kunne udnytte og udvinde ressourcer uden at tænke på de medfølgende konsekvenser for planeten og for de indfødte. Den nyvundne rigdom eksporterede de til europa, som dannede grundlaget for den industrielle udvikling.

Man kan således argumenterer for at klimakrisen er den naturlige konsekvens af koloniseringen. Både racisme og klimaforandringerne er forankret i tanken om at der er nogle liv som er mere værd end andre liv. David Lammy, medlem af det britiske parlament, udtaler i en TED talk: “Vi bliver nødt til at anerkende at klimabevægelsen ikke kun handler om at beskytte planeten. Det handler primært om at passe på de mennesker som lever på planeten. Globalt, såvel som nationalt, er vi nødt til at anerkende strukturel ubalance og ulighed.

 

Nutiden

De europæiske kolonier blev afviklet umiddelbart efter 2. verdenskrig, hvoraf denne kobling kan virke irrelevant for nutiden. Men ikke desto mindre er den stadig relevant, idet nogle af de samme strukturer og magtforhold stadig finder sted. Koloniseringstiden har således stadig en indflydelse på hvordan samfundet har udviklet ser ud i dag. Vi vil her komme med et bud på hvordan man kan se sammenhængen mellem klima/miljø og racisme i nutiden gennem:

Ghettoplanen

 

Indholdet er inspireret af:

Dette er bl.a. skrevet med inspiration fra to TED talks, som vi stærkt vil anbefalde dig at lytte til.

Patriarchy, racism, and colonialism caused the climate crisis | Jamie Margolin | TEDxYouth@Columbia

og

Climate justice can't happen without racial justice | David Lammy