Vi skifter klasselokalet ud med skoven

Forskning peger på, at oplevelser i naturen og en større oplevelse af samhørighed med naturen ikke alene kan øge unges trivsel, men potentielt motivere dem til mere miljøvenlig adfærd. Imidlertid peger forskningen også på, at ophold i naturen i sig selv ikke er nok, men at man må arbejde med forskellige sider af de unges naturdannelse, hvis vi de skal opnå det ønskede læringsudbytte. Derfor har vi i NOAH sat os for at udforske og undersøge barrierer for unge og muligheder for at ændre klimaangst og -apati til handlekraft, mod og håb hos unge i alderen 13-19 år i deres skoletid. Det vil vi gøre gennem omhyggeligt faciliterede oplevelser i og med naturen.
 
Vi inviterer unge med ud i naturen på skræddersyede ture, der med udgangspunkt i gruppen skal motivere og inspirere og styrke deres generelle naturdannelse. De er varierede og spænder i varighed mellem halvanden time og halvandet døgn. De kan indeholde øvelser og aktiviteter som; form træernes ler-ansigt, fortæl planternes historie, mos-åndedrættet, lydkortet, hulen, naturfilmen, mørkevandring, træ-fange, blind skovudforskning, træ-croquis, sanketure, etnobotaniske undersøgelser og NaturNote-skriverier. Allerhelst flettes disse aktiviteter ind i en dags- eller overnatningstur, med vandring, leg og mad over bål. Vores mål er, at deltagerne, alene og i fællesskab, bliver mere fortrolige med den nære natur og oplever den samhørighed, som måske gemmer på en del af løsningen på nogle af vor tids største udfordringer; mistrivsel blandt unge og klima- og miljøproblemerne. Vi håber, at I vil være med.

Naturoplevelserne er særligt tilrettelagt for at styrke alle fem sider af deltagernes naturdannelsemateriel, erfaringsmæssig, kognitiv, affektiv og filosofisk, samt efter principper for UBU (uddannelse for bæredygtig udvikling). De skal i øvrigt være sjove, fællesskabsstyrkende og potentielt kunne vække en aktivistisk glød.