ESS Pressemeddelelse i anledning af Nordisk Råds møde 3.- 4. februar i Stockholm

3. februar 2003 · Kl. 10:52 Pressemeddelelse

NOAH-Friends of the Earth Denmark, Det Økologiske Råd, Folkkampanjen mot Kärnkraft/Kärnvapen samt de øvrige miljøorganisationer i det svensk-danske samarbejde "Barsebäcksoffensiv"(1) - har i et brev af 31. januar 2003 til medlemmerne af Nordisk Råd advaret Rådet mod at imødekomme den danske delegations forslag om en anbefaling af ESS-projektet ("European Spallation Source") i Ørestadsregionen, når rådet træder sammen i Stockholm d. 3. og 4. februar. I stedet foreslår vi, at Nordisk Råd anbefaler de nordiske landes regeringer og Nordisk Ministerråd at arbejde for, at der bliver lavet en tilbundsgående, uafhængig undersøgelse af konsekvenserne af det store ESS-projekt til 1500 millioner euro før der bliver truffet en beslutning om, hvorvidt projektet skal realiseres. I betragtning af at finansieringen af projektet først og fremmest kommer fra Den Europæiske Union, men også i en vis udstrækning fra ESS-værtslandet Sverige, bør undersøgelsen foranstaltes af EU og ESS-ansøgerlandene i fællesskab. Undersøgelsen bør indeholde en uafhængig og grundig evaluering af berettigelsen, langtidsorienteringen og de miljømæssige og sociale effekter af projektet. Dets lokale og regionale sikkerhedsimplikationer bør underkastes en analyse, såvel som projektets rolle i Nordens og EU's strategier for bæredygtig udvikling - i særdeleshed i betragtning af forskningsanlæggets enorme energiforbrug. For at sikre undersøgelsens neutralitet bør en eller flere uafhængige forskningsinstitutioner deltage".

Brevet til medlemmerne af Nordisk Råd er gengivet i sin helhed her.

På vegne af Barsebäcksoffensiv

Kim Ejlertsen, NOAH - FRIENDS OF THE EARTH DENMARK (www.noah.dk)

Christian Ege, DET ØKOLOGISKE RÅD (www.ecocouncil.dk)

Jorma Kahanpää, FOLKKAMPANJEN MOT KÄRNKRAFT/KÄRNVAPEN (www.folkkampanjen.se)

Niels Henrik Hooge, BARSEBÄCKSOFFENSIV (www.barseback.org)

Kontakt: Niels Henrik Hooge, Langagervej 8 B, 4000 Roskilde, tlf. +45 46 35 38 79, (mob.) +45 21 83 79 94, E-mail: nielshenrikhooge@yahoo.dk

Yderligere oplysninger om kritikken af ESS findes på www.ecocouncil.dkwww.folkkampanjen.se

(alle de relevante dokumenter om ESS-kampagnen findes på knappen "In-formation on The European Spallation Source Project" www.folkkampanjen.se/essinfo.html), www.noah.dk/energiwww.ess-scandinavia.org og www.ess-europe.de/ess_js/status.html

Note 1. BARSEBÄCKOFFENSIV blev grundlagt i 1998 som et netværk, der forbinder den tyske, danske og svenske antiatomkraftbevægelse. Netværket har afholdt internationale demonstrationer mod atomkraftværkerne i Barsebäck, Krümmel, Stade, Brokdorf und Brunsbüttel. Barsebäckoffensivs netværk af miljøorganisationer består i dag af: NOAH-Friends of the Earth Denmark, kontakt-person: Kim Ejlertsen, tlf. +45 35 36 12 12, Det Økologiske Råd, kontaktperson: Christian Ege Jør-gensen, tlf. +45 33 18 19 33, Øko-net, kontaktperson: Lars Myrthu-Nielsen, tlf. +45 62 24 43 24, Danmarks Naturfredningsforening, kontaktperson Allan Andersen, tlf. +45 39 17 40 35, O.V.E., kontaktperson, Ann Vikkelsø, tlf. +45 35 37 36 36, Natur og Ungdom, kontaktperson Søren Mejnert, tlf. +45 86 22 58 99 og +45 28 72 95 21, Københavns Miljø- og Energikontor, kontaktperson, Ann Vikkelsø, tlf. +45 35 37 36 36, FMKK-Folkkampagnen mot Kärnkraft/Kärnvapen, kontaktper-son: Jorma Kahanpää +46 8 84 14 90. Desuden er Enhedslisten tilsluttet, kontaktperson: Rikke Fogh Møller +45 33 37 50 61. Se iøvrigt www.barseback.de

Støt NOAH

Din støtte er altafgørende for, at vi kan levere et stykke arbejde, der gør en forskel

Ved at støtte NOAH bidrager du til kampen for en retfærdig, bæredygtig og solidarisk verden. Din støtte betyder, at vi kan arbejde uafhængigt, opnå større indflydelse og organisere flere kloden rundt.

Du kan nemt oprette en fast støtte via betalingsservice.

Eller du kan fx støtte via MobilePay eller bank. Hvis du opgiver dit cpr.nr. ved indbetalingen er din gave fradragsberettiget (op til kr. 17.000 i 2021). Tusind tak!